لیمو ترش آبگیری که با خوردن آن دندان هایتان سفید می شود

از جمله محصولات جانبی مهم لیمو ترش آبگیری می توان به اسید سیتریک، سیترات آهک، روغن لیمو و پکتین اشاره کرد. تهیه روغنی که در عطر، صابون و عصاره طعم دهنده استفاده می شود، صنعت مهمی در سیسیل است.

اسید سیتریک در تولید نوشیدنی استفاده می شود. پکتین از دیرباز یک ماده مهم برای تهیه ژله میوه بوده است. همچنین در پزشکی در درمان اختلالات روده ای، به عنوان ضد خونریزی، به عنوان افزایش دهنده پلاسما، و برای اهداف دیگر استفاده شده است.

رزماری، گیاه کوچک همیشه سبز از خانواده نعناع (Lamiaceae) که از برگ های آن برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود. رزماری که بومی منطقه مدیترانه است.

در بسیاری از اروپا طبیعی شده است و به طور گسترده در باغ ها در آب و هوای گرم رشد می کند. برگها طعمی تند و کمی تلخ دارند .

خشک یا تازه معمولاً برای طعم دادن به غذاها، به ویژه گوشت بره، اردک، مرغ، سوسیس، غذاهای دریایی، قیمه، خورش، سوپ، سیب زمینی، گوجه فرنگی، شلغم و سایر سبزیجات استفاده می شود.

همچنین نوشیدنی ها طبقه بندی رزماری بحث برانگیز بوده است و قبلاً در جنس Rosmarinus به عنوان Rosmarinus officinalis قرار می گرفت. به مریم گلی نیز مراجعه کنید.

رزماری درختچه ای چند ساله است و معمولاً تا حدود 1 متر (3.3 فوت) ارتفاع رشد می کند، اگرچه ارتفاع برخی از گیاهان تا 2 متر (6.6 فوت) می رسد. برگ های خطی حدود 1 سانتی متر (0.4 اینچ) طول دارند و تا حدودی شبیه سوزن های کاج خمیده کوچک هستند.

رنگ آنها سبز تیره و براق است و قسمت زیرین آن سفید رنگ و حاشیه برگ های فرفری است. گلهای کوچک مایل به آبی در دسته های زیر بغل قرار دارند و برای زنبورها جذاب هستند.

رزماری نسبتاً به اکثر آفات و بیماری های گیاهی مقاوم است، اگرچه در آب و هوای مرطوب به برخی از عفونت های قارچی مانند سفیدک پودری حساس است. همچنین میزبان معمولی برای حشرات است. گیاهان به راحتی از قلمه ها رشد می کنند.